dijous, 26 de febrer del 2009

Els partits calellencs s'oposen a un hipotètic desdoblament de la via del tren pel recorregut actual

L’anunci del Ministeri de Foment d’incloure el desdoblament de la via del tren entre Arenys i Blanes dins el nou pla de rodalies Renfe ha estat rebut amb cert recel per part dels responsables polítics del territori. Almenys, així ho han declarat els alcaldes de Calella i Sant Pol, un dels trams de la línia on seria més complex el desdoblament per l'orografia del territori. Això sempre i quan el desdoblament es faci pel recorregut actual; un aspecte clau i trascendental que sembla no està del tot concretat.

En el cas de Calella, l’alcalde, el socialista Josep Maria Juhé ha assegurat que si l’opció és finalment aquesta s’exigirà la preservació de les espècies centenàries del Passeig Manel Puigvert. Juhé també ha proposat una alternativa al projecte ja contemplada al Pla Territorial de la Regió Metropolitana de Barcelona: la via del tren desdoblada hauria de passar per sota de la Nacional 2 en el tram comprès entre Calella i Malgrat de Mar, tot i que aquesta alternativa podria tardar més anys.

L’alcalde calellenc ha subratllat que aquest projecte, que es va tractar ahir al Consell d'alcaldes i del qual encara no s’han donat a conèixer tots els detalls, ha d’evitar l’efecte barrera que suposa la línia al litoral i ha de preservar al màxim el medi ambient.

Juhé ha dit que vol reunir-se amb representants de la Generalitat i el Govern central per concretar la fórmula que respecti el Passeig Manuel Puigvert i els seus arbres centenaris.

La portaveu dels convergents calellencs, Montserrat Candini, ha qualificat el pla de rodalies de Barcelona com un pamflet dels governs espanyol i català per amagar l’incompliment del traspàs de rodalies. En relació al desdoblament entre Arenys i Blanes, Candini ha retret al Govern de la Generalitat que no hagi tingut en compte l’opinió del territori.

La portaveu de CiU a Calella ha dit que en cap cas s’acceptarà una doble línia al litoral per l’afectació paisatgística que tindria en un territori on el turisme hi té un pes molt específic. Candini ha recordat que en una interpel.lació amb la ministra de Foment, ara fa dos mesos, ja va avançar la seva oposició a aquesta opció. L’alternativa, per la regidora convergent, és el soterrament de la via.

La portaveu de CIU ha avançat la presentació d’una moció a l’Ajuntament de Calella demanant el suport de la resta de partits polítics per expressar el rebuig unànim del consistori al projecte del Ministeri de Foment.

Des d’Esquerra Republicana de Catalunya a Calella, el seu president Òscar Ojer ha exigit que s’estudiï el trasllat de la via a l’interior.

Ojer ha mostrat la seva disconformitat amb el projecte perquè creu que això implicaria una destrossa del passeig de mar i l’entorn de les Roques. Per això demana que primer es faci un estudi que dictamini si és viable o no traslladar la línea per l’interior i alliberar el front marítim.

Ojer ha puntualitzat que el desdoblament de la via del tren al seu pas per Calella afectaria de ple el projecte de façana marítima que s’està treballant, ja que en comptes d’una via n’hi hauria dues, i es faria més densa la barrera que separa la ciutat i el mar. Des d’Esquerra Republicana, ha afegit, perseguiran aquest objectiu des de totes les instàncies on hi té representació.

Per la seva banda, el Partit Popular també s’ha mostrat preocupat per l’afectació que tindria el desdoblament de la via pel traçat actual per la destrossa urbana que comportaria, segons ha indicat el regidor Josep Maria Vila.

També n'ha qüestionat la necessitat ja que "creiem que no hi ha demanda al territori de l'Alt Maresme per incrementar tant la freqüència de trens". A més, Vila ha dit que caldria més informació perquè amb les dades actuals creu que es crearà més problemes que beneficis.

El desdoblament de la línia del tren entre Arenys de Mar i Blanes ha de millorar el servei ferroviari en aquesta zona, incrementant la freqüència dels combois. Aquesta mesura forma part del nou pla de rodalies per als any 2008 al 2015 que ahir va anunciar el govern espanyol. Té una dotació pressupostària de 4.000 milions d’euros, i permetrà, a més, crear noves bosses d’aparcament a les estacions de Premià de Mar i Sant Andreu de Llavaneres; però no contempla la construcció del baixador de Can Pou, a Premià de Mar.